2011. május 9., hétfő

Tervetuloa minun blogiin!

Kedves olvasó!

A blog fő és elsődleges témája a finn nyelv (suomen kieli), amelyet épp tanulok. Tekinthetünk rá, mint egy projektre: egy évet adok magamnak az elsajátítására. Természetesen nem gondolom, hogy egy év alatt az anyanyelvi szint elérhető, ezt nem tartom reálisnak. Hadd idézzem az "Öt év - Öt nyelv" szerkesztőjét:

"Egy nyelvet akkor nyilvánítok megfelelően elsajátítottnak, mikor egy anyanyelvű ember fél órás beszélgetés után azt mondja, hogy "nagyon jól beszélek" az adott nyelven."

Az előbb említett blog szerkesztője (Bálint) és egy másik polyglot, Benny szolgál számomra motivációként. A nyelvtanulásról szóló írásaikkal általában egyetértek és ötleteiket, tanácsaikat a finn nyelv tanulása során is alkalmazni tervezem. 

Mindössze pár hete kezdtem el aktívan foglalkozni ezzel a nyelvvel, ezen idő alatt főként a nyelvtant tekintettem át. Az elkövetkezendő időszakot természetesen a szótanulás fogja jellemezni, amire kifejezetten nagy hangsúlyt fogok fektetni. Nem hagyom magára a nyelvtant sem - sokan nem szeretnek nyelvtani szabályokkal foglalkozni, nehéznek is tartják azokat megtanulni, de jó megközelítéssel és egy kicsi érdeklődéssel közel nem annyira hátborzongató. Steve Kaufmann-ra szerintem lehet mondani, hogy nyelvtan-ellenes. Ő azt vallja, hogy a szókincs elsajátítása során az ember rájön majd a nyelvtanra, nem kell azt külön tanulnia. Ezt a megközelítést két okból kerülöm el:
- a nyelvtan tanulása számomra jó időtöltés
- a finn szavak általában ragozott formában fordulnak elő.
Utóbbi azért fontos, mert bár a finn és magyar nyelv rokonsága nagyon távoli, így a hasonló szavak száma jelentéktelen, de a nyelvtanuk bonyolultság tekintetében hasonló. A finn nyelvben a magyarhoz hasonlóan a szavak végéhez kapcsolunk ragokat, ám a magyarral ellentétben a szó töve is változhat. Szükség van pár alapszabály, nyelvtani jelenség megismerésére, mielőtt érdemben elkezdhetünk szavakat tanulni.

A blogban a finn nyelvtannal fogok foglalkozni. Ez elsősorban magamnak segítség, emlékeztető és információ arról, hogy mi az, amit eddig átnéztem, megtanultam, azaz kipipálhatom és gyakorolhatom. Az egy év végén a blog áttekintésként fog szolgálni arról, hogy milyen sorrendben tanultam meg a nyelvtant és az én módszeremmel milyen szintű nyelvtudást értem el.

A cikk végére magamról: Dávidnak hívnak, 20 éves vagyok és jelenleg a repülőgép-műszerész vizsgáimra készülök. Az elkövetkezendő egy-két éven belül szeretnék munkát találni Finnországban, később pedig ott iskolába járni - a finn oktatási rendszer kicsit (picit...) más, mint a magyar. Magyarból kaptam eleget, sok is volt, úgy érzem, hogy rám férne a változás. :)

Kiitos!

3 megjegyzés:

  1. Hüvä päivä!

    A tanulmányaid során Mo.-on megjelent finn nyelvkönyvet használsz , vagy teljes egészében külföldi (angol, finn stb) könyvekre támaszkodsz?

    A finn engem is érdekel, földrajzi helyzetemből adódóan japán kiadású könyvet fogok használni :)
    Annyit már tudok, hogy vesi, käsi, veri, talvi, puu stb :)

    Sok sikert!

    VálaszTörlés
  2. Terve!

    Próbálkoztam egy magyar nyelvű könyvvel, de hamar áttértem az angol nyelvűekre. Elsősorban a "Finnish: An Essential Grammar" könyvet és az uusikielemme.fi weboldalt használom a nyelvtan tanulására. Hagyományos értelemben vett nyelvkönyvet nem használok, ami az alapoktól indulva, különböző leckéken keresztül tanít meg. Inkább az engem érdeklő témákban keresek cikkeket az interneten, illetve anyanyelvű finnek segítségét kérve próbálok mondatokat létrehozni, és teszem fel nekik a több száz "hogy mondanád ezt?" kérdést. :)

    Japánban élsz?

    Sok sikert kívánok a finn nyelvhez!

    VálaszTörlés
  3. Szia!

    Köszi a választ!
    Igen, Japánban élek :)
    Az én könyvem (Suomen Kielen Oppikirja) két részből áll, az első része egy olvasókönyv (Se on kissa -szintű mondatokkal indít), a második pedig egy nyelvtani összefoglaló, a végén szójegyzékkel.

    Köszönöm a linket és a könyvcímet is- a könyv szerencsére a neten is elérhető :)

    VálaszTörlés